Echte backpackers

14 juli 2016 - Ella, Sri Lanka

Lieve allemaal,

Ik denk dat dit een van mijn laatste reisverhalen wordt, over een weekje ga ik namelijk alweer naar huis! Damn, wat is de tijd snel gegaan. Eigenlijk wil ik helemaal nog niet naar huis, ik vind het hier leuk!

Koen en ik zijn inmiddels alweer bijna twee weken aan het reizen door Sri Lanka, en het bevalt super! We gedragen ons als echte backpackers: we verplaatsen ons met de bus of met de trein en bedenken hooguit een paar dagen van tevoren waar we gaan slapen. Wie had dat nou gedacht!

Na Trincomalee zijn we met de bus richting Sigiriya gegaan. Dit plaatsje staat bekend om de Sigiriya rock, ook wel de Lion Rock genoemd, een immense rots die boven de jungle uitsteekt. De eerste dag dat we hier waren hebben we wat rustig aan gedaan, daarna zijn we naar Minnerya National Park geweest. In dit park komen alle Aziatische olifanten tijdens de droge maanden samen, omdat hier een groot waterreservoir is. We hadden hier vrijwel meteen de jackpot te pakken! Honderden olifanten die naar het water liepen en zich daar gingen was. Wat een onvergetelijke ervaring (zie foto)! De volgende dag zijn we de Pidurangala rock op geklommen (best een heftige klim op het einde), zodat we goed zicht hadden op de grote Lion Rock. We hadden besloten deze grote rots zelf niet te beklimmen, omdat 'ie 1) erg duur is, 30 dollar, en 2) de trappen bomvol staan van de Japanners met hoedjes. Maar wat een uitzicht (zie ook weer foto)!

Na drie nachten zijn we met de bus naar Kandy gereisd. Dit duurde nogal lang, wachten wachten en wachten op een bus die niet bomvol zat. Uiteindelijk zijn we er gekomen! We zaten bij een erg oud mannetje (en zijn familie) in huis, heel bijzonder. Nadat we wat waren opgefrist besloten we dan om naar dé tempel te gaan, namelijk de tempel waar de tand van Buddha zou liggen. Helaas kwamen we er in de stad achter dat we niet konden pinnen (alle bankpassen en alle verschillende banken geprobeerd). Paniek!! Daarop besloten we met de tuktuk weer terug te gaan om onze creditcards te halen en het nog eens te proberen. Toen we ons probleem voorlegden aan GB (goodboy, het oude mannetje), nam hij ons met de auto mee naar een pinautomaat ergens in de heuvels die het wel zou doen. En god wat waren we blij toen die het wel bleek te doen!
Na een of andere afhaalrijst, besloten we nog een poging te wagen voor de tempel. Toen we daar aankwamen bleek deze bijna dicht te gaan, dus toen zijn we gesprint langs de ticketcounter om nog binnen te komen.
Al met al een hele drukke en bewogen dag dus!

Omdat er geen treintickets meer over waren van Kandy naar Ella (ja die ja, een van de mooiste treinritten ter wereld), moesten we de volgende dag met de bus eerst naar Nuwara Eliya. Nou dames en heren, dit was echt de meest vreselijke busrit van ons leven. 2,5 uur slingeren, opgepropt in een bomvolle bus, het was echt verre van prettig.
Aangekomen in Nuwara Eliya bleek dat we snel wat moesten lunchen om dé treinrit weer te halen. We zijn daarom (hoe dom ook) een van de eerste restaurants die adverteerde met pizza (want ja, daar heb je na drie maanden bijna alleen maar curry, rijst en paratha wel zin in) binnen gelopen. Eenmaal binnengekomen troffen we daar rokende mannen met flessen whiskey op tafel aan (je zult het niet geloven, maar heel erg veel mensen zijn hier alcoholist! En ik als ervaringsdeskundige bij de Interne in India, weet ze inmiddels maar al te goed te herkennen aan hun ogen!). Weg eetlust. We hebben toen dus maar snel wat gegeten en zijn als de wiedeweer vertrokken.

Eenmaal in de trein, ja die had natuurlijk vertraging), was de hele dag weer goed! We hadden echt een mega mooi uitzicht. Aangekomen in Haputale bleek ook nog dat we een leuk guesthouse hadden waar we prima rice & curry konden eten, dus wij waren weer blij!

De volgende dag zijn we naar Lipton's Seat vertrokken. Dit is een uitzichtpunt waar Thomas Liptom (die van het theemerk) vroeger over zijn plantages keek. Hierna hebben we 8 km tussen de theeplantages naar beneden gelopen, erg leuk! De rest van de dag hebben we lekker in de zon gechilld, totdat we weer de trein ingingen naar Ella!

Op dit moment zijn we dus in Ella. Gisteren hebben we de Little Adam's Peak beklommen, zijn we naar de Nine Arch Bridge geweest en hebben we 45 min over het spoor terug naar het station gelopen. Vandaag hebben we een theefabriek bezocht.

Anyway, jullie horen het! We hebben genoeg te doen en vermaken ons nog wel even. Sri Lanka is mega leuk en er zijn super veel verschillende dingen te zijn. Morgen gaan we naar Arugam Bay, één van de tien beste surfspots op de wereld.

Tot snel!

1. Vianne: